Тема 2. Натуральні властивості непродовольчих товарів
- Хімічні властивості непродовольчих товарів.
- Фізичні властивості непродовольчих товарів.
- Біологічні властивості непродовольчих товарів
1 . Фізичні властивості товару (механічні, електричні, термічні, оптичні). Вага, розмір, маса, щільність і інші параметри важливо знати при обліку продуктів харчування. Наприклад, категорія яєць залежить від абсолютної маси. Добірні яйця за розміром перевищують 60 г, а ті, які відносяться до категорії 2, повинні бути не менше 44 м.
У будівельних товарах облік ведуть в погонних метрах, тоннах, визначають площу і діаметр виробів. Термостійкість необхідна посуді для приготування їжі в побуті, а жаростійкість враховується на виробництві в промислових процесах. При виборі фотоапаратів та відеокамер беруть до уваги їх оптичні характеристики.
2. Хімічні властивості (вологостійкість або розчинність у воді й інших рідинах). Від хімічного складу продуктів залежить їх цінність. При скупченні в них навіть невеликої кількості важких металів та інших шкідливих домішок вони можуть стати джерелом отруєння людини і тварин. А при нестачі корисних елементів в продуктах харчування порушуються нормальні процеси в організмі. Враховувати хімічні властивості товару необхідно при чищенні хутряних, вовняних та шкіряних речей, щоб не зіпсувати їхній зовнішній вигляд.
Такі властивості, як пружність, твердість і міцність важливі для різних видів непродовольчих товарів (наведіть самостійно приклади таких товарів)
3. Біологічні властивості визначають, наскільки товар стійкий до впливу мікроорганізмів, гризунів і комах. Для цього необхідно правильно зберігати товар, слідкувати за тарою і грамотно підбирати пакувальний матеріал і враховувати умови зберігання. Наприклад, борошно швидко зіпсується у вологому кімнаті, при високій температурі може розтріскатися меблі, втратити блиск.
4. Фізико-хімічні властивості товару важливо враховувати при випічці. Адже при високій температурі 250 градусів і вище відбуваються незворотні процеси в жирах, вони руйнуються, а білки згортаються. Так, наприклад, проникність і водопоглинання враховуються при виготовленні фільтрів для води і пилососів, при виборі взуття і одягу.
Споживчі властивості товару показують, наскільки він корисний при його використанні. Їх теж можна поділити і описати детальніше, розглянувши на прикладі непродовольчих та продуктових товарів. Антропометричні та фізіологічні властивості наочні в розмірному ряді одягу, головних уборах, взуття в різних країнах світу для дорослих і дітей, пристосуваннях для спортсменів та інвалідів.
Важливо враховувати гігієнічні показники, адже одяг, меблі, предмети по догляду за шкірою для маленької дитини мають характерні особливості. Естетичний смак, колірне сприйняття, психологічний фактор і національність людини також впливають на вибір товарів для свого споживання.
Зважаючи споживчі властивості продовольчих товарів, слід звертати увагу на їх екологічні характеристики і безпеку в застосуванні. Обов’язково враховувати терміни придатності, правильно зберігати продукти харчування і готувати з них страви.
Ознайомитися з властивостями будь-якого товару можна за його специфікації. На багатьох з них складається детальна специфікація товару із зазначенням його назви, ціни, одиниці виміру, сорту або розміру, виготовлений він за ГОСТ чи ні.
Специфікація являє собою документ, який прикладається до договору поставки і підписується обома сторонами: покупцем і продавцем.
У цьому документі узгодять ціни на товар, обумовлюють умови поставки, строки, допустимість відхилення, пересортиці, вимоги до упаковки і графіки оптових поставок.
Натуральні властивості поділяються на фізичні, хімічні, фізико-хімічні та біологічні.
До фізичних властивостей відносяться механічні (міцність, деформація, твердість, стомленість тощо), термічні (теплоємність, теплопровідність, вогнестійкість, термостійкість, термічне розширення й ін.), оптичні (колір, блиск, прозорість, відбиття проміння тощо), акустичні (тембр, висота звуку, звуковий тиск та ін.), електричні, а також загальні фізичні властивості (маса, щільність, пористість).
Хімічні властивості характеризують відношення товарів до дії різних хімічних речовин і агресивних середовищ. Ці властивості залежать від хімічного складу і змісту матеріалів.
Найбільш важливими з них є водостійкість, кислотостійкість, лугостійкість, відношення до дії органічних розчинників, світла, погодних умов. Фізико-хімічні властивості поєднують властивості, прояв яких супроводжується фізичними і хімічними явищами одночасно.
Найважливішими фізико-хімічними властивостями є сорбційні, тобто здатність поглинати і виділяти гази, воду і розчинені в ній речовини, адгезійні, тобто властивості злипання або склеювання, властивості проникності (повітряно -, паро -, водо- і пило проникнення).
Біологічні властивості характеризують стійкість товарів до дії мікроорганізмів (бактерії, цвілеві грибки, дріжджі), комах (міль, таргани й ін.) і гризунів (миші, пацюки). Процеси гниття, пліснявіння товарів спричинюються відповідними видами мікроорганізмів.
Залежно від характеру впливу на споживчу вартість виділяють функціональні, ергономічні, естетичні властивості товару, а також його надійність і безпеку.
Функціональні властивості мають три групи показників: досконалість виконання основної функції; універсальність застосування; досконалість виконання допоміжних операцій.
Ергономічні властивості забезпечують зручність і комфорт при користуванні товаром, створюють оптимальні умови для людини в процесі праці і відпочинку, знижують стомлюваність, підвищують продуктивність праці.
Ергономічні властивості поділяються на такі групи: гігієнічні; антропометричні; фізіологічні; психофізіологічні; психологічні.
Естетичні властивості товарів забезпечують задоволення духовних потреб людини.
Властивості зовнішнього вигляду товару не ізольовані один від одного і його естетична цінність створюється їх сукупністю, взаємозв'язком і єдністю, вигляду називається художньою композицією.
Естетичні властивості товарів повинні відповідати суспільним і особистим ідеалам, вимогам моди, стилю і смакам споживачів. Ці властивості формуються в процесі художнього конструювання виробів.
Показники естетичних властивостей поділяються на чотири групи:
інформаційна виразність;
раціональність форми;
цілісність композиції;
досконалість виробничого виконання і стабільність товарного виду.
До групи показників інформаційної виразності відносяться знаковість, оригінальність, виразність стилю і відповідність моді.
Надійність товару - це властивість товару, що характеризує його здатність зберігати свою споживчу вартість у часі.
Надійність є складною властивістю, що поділяється на більш прості: безвідмовність, довговічність, ремонтоздатність і зберігання.
Безпека товару характеризує ступінь захищеності людини і навколишнього природного середовища від впливу небезпечних і шкідливих факторів, які виникають при його споживанні.
Безпека товарів для здоров'я людини проявляється в їх здатності запобігати травматизму споживачів, у відсутності шкідливих для організму людини речовин, у тому числі токсичних, які спричинюють отруєння, канцерогенних, які зумовлюють злоякісні новоутворення, алергійних, які викликають підвищення або зниження чутливості організму, мутагенних, які спричинюють стійкі зміни спадкоємних ознак.
Залежно від природи товару розрізняють електричну, хімічну, механічну, термічну, раціональну і біологічну безпеку.
Соціальне призначення товару — споживна властивість товару, яка зумовлює його відповідність суспільним потребам населення, доцільність збуту і споживання.
Екологічність товару — споживна властивість товару, яка в разі його споживання проявляється у впливі на довкілля.
Взаємозамінність товару — здатність товару бути використаним без модифікації замість іншого для виконання тих самих вимог.
|