Особливості сучасного ринку непродовольчих товарів, його процес формування і функціонування потребують глибоких у фахівців, зайнятих у торгівельних процесах, знань товарних груп, їх походження і подальший розвиток.
Данні рекомендації нададуть студентові допомогу у загальної самоорганізації для успішного вивчення дисципліни "Товарознавство непродовольчих товарів” по всіх видах робіт та побудові системних знань і концептуальних основ в області знань про товар.
У рекомендаціях у стислій формі висвітлено головні проблемні питання, які
необхідно опанувати під час вивчення дисципліни "Товарознавство непродовольчих
товарів”, визначено основні види робіт та короткий зміст, наведено перелік
літератури, який запропоновано для повного засвоєння матеріалу лекцій та
виконання різних типів завдань з тем дисципліни.
Запропоноване навчальне видання орієнтоване на ознайомлення з існуючою системою вивчення дисципліни "Товарознавство непродовольчих товарів” студентами спеціальності "Товарознавство та комерційна діяльність”, з основними вимогами до послідовності виконання окремих завдань та правилам їх оформлення, що надасть практичну допомогу студентам у роботі над виконанням завдань з , збиранням й узагальненням наукової інформації з дисципліни "Товарознавство непродовольчих товарів”.
1. Предмет, мета і завдання дисципліни "Товарознавство непродовольчих товарів”
Дисципліна "Товарознавство непродовольчих товарів” - це наука про товар, як предмет торгівлі, про його споживчі властивості, про асортимент та його класифікацію, про якість товарів та фактори, що забезпечують формування і збереження якості непродовольчих товарів, про засоби сучасної інформації о товарах, про маркування, упакування, транспортування і зберігання.
Термін "товарознавство” походить від слів "товар” і "знати”.
Товар – це продукт праці, який володіє здатністю задовольняти конкретні потреби людини, що розподіляється в суспільстві шляхом купівлі - продажу.
Товар як продукт праці має подвійний характер. З одного боку, він є вартістю, з іншого боку – споживною вартістю. Вартість товару характеризується витратами суспільно необхідної праці на його моделювання, проектування, конструювання, виробництво і розподіл. Виразом вартості є його ціна. Споживча вартість товару – це благо для людей, елемент багатства. Щоб стати споживчою вартістю, товар має володіти корисністю.
Корисність товару – це його здатність задовольняти певні потреби людини. Корисність – поняття суб’єктивне, тому, що однаковий товар для різних людей може бути і корисним, і марним, і навіть шкідливим, наприклад, окуляри.
Сукупність корисних властивостей товару, які роблять його здатним задовольняти потреби людей, формують його споживчу вартість. Корисність товару залежить не тільки від природно-речовинних властивостей, а й від зміни потреб людини і суспільства.
У товарознавстві використовується комплексний природно-технічний і соціально-економічний системний підхід до вивчення споживчої вартості, асортименту і якості товарів.
Товарознавство передбачає широке використання зведень і положень різних наукових дисциплін: філософія озброює товарознавство діалектичним методом пізнання споживчої вартості і якості товарів; макро- і мікроекономіка дають можливість пізнати товар як економічну категорію, місце і роль товару в механізмі ринкових стосунків, розкривають природу попиту та пропозиції товару на ринку, порядок формування цін на товари; маркетинг дозволяє визначити ефективні шляхи просування товару на ринку від виготовлювача до кінцевого споживача для одержання стійкого рівня прибутку з урахуванням дослідження якості товарів, їх споживчих властивостей, місткості ринку і наявності конкурентів; фізика, хімія, математика, біологія – знання цих наук використовується в товарознавстві при дослідженні властивостей товару, розробці методів визначення показників якості; техніка і технологічні дисципліни дозволяють вивчати формування властивостей товару, причини появи дефектів і шляхи їх усунення; суміжні спеціальні дисципліни, наприклад управління і організація торгівлі, бухгалтерський облік, фінанси, статистика та ін., збагачують товарознавство знаннями в галузі соціально-економічних, організаційних і правових знань.
Вивчання дисципліни "Товарознавство непродовольчих товарів” допоможе майбутнім фахівцям професійно вирішувати проблеми, пов’язані з постачанням населення високоякісними товарами та будувати власне підприємництво на позиції високої конкурентоспроможності.
Мета вивчання дисципліни "Товарознавство непродовольчих товарів”:
· формування теоретичних знань про товар як споживчу вартість;
· формування знань по класифікації асортименту непродовольчих товарів;
· формування знань про споживчі властивості товарів непродовольчої групи , які безпосередньо впливають на рівень конкурентоспроможності товару;
· формування знань про основні характеристики непродовольчих товарів;
· формування вміння визначати експлуатаційні можливості товарів;
· надання знань про вимоги до якості непродовольчих товарів;
· надання знань про основні методи контролю і оцінювання якості товарів; -
· формування знань про особливості сучасної інформації про товар, його маркування, пакування, транспортування і збереження.
Основними завданнями при вивчанні дисципліни є оволодіння знаннями, необхідними для реалізації їх у практичній роботі по питанням:
· виявлення закономірностей, з позиції товарознавства, пов’язаних з просуванням товару на ринку і задоволенням потреб споживачів на сучасному етапі розвитку ринку;
· визначення товарознавчої характеристики товарів, їх класифікації і кодування;
· встановлення особливостей маркування, упаковування, зберігання товарів;
· визначення вимог до якості товарів, що закладені в нормативно-технічних документах на продукцію;
· знання сучасних методів контролю і оцінки якості товарів;
· знання основних груп можливих дефектів товарів та їх характеристик;
· особливостей дослідження властивостей нових товарів та розроблення номенклатури показників якості непродовольчих товарів, необхідних і достатніх для комплексної оцінки якості;
· рекомендацій щодо нагляду за непродовольчими товарами в процесі збереження і транспортування.
Основні вміння, які надаються при вивченні курсу дисципліни "Товарознавство непродовольчих товарів”:
- розпізнавання асортименту непродовольчих товарів, згідно основних ознак товарознавчої класифікації непродовольчих товарів;
- визначення споживчих властивостей непродовольчих товарів і показників їх конкурентоспроможності з позицій товарознавства;
- визначення основних ознак класифікації непродовольчих товарів, згідно призначення товарів, їх матеріалів виробництва, особливостей технологічного процесу виробництва та декорування, їх конструктивних особливостей тощо;
- здійснювання контролю та оцінки якості непродовольчих товарів, згідно вимог нормативно-технічної документації;
- виявлення дефектів непродовольчих товарів;
- визначення оптимальних умов, способів і режимів збереження споживчих властивостей непродовольчих товарів на шляху товаропросування;
- виявлення закономірностей, пов’язаних з просуванням непродовольчих товарів на ринку і задоволенням сучасних потреб населення у доброякісних товарах широкого вжитку.
2. Загальна будова
вивчення дисципліни
Вивчення дисципліни "Товарознавство непродовольчих товарів” будується на виконанні навчальної програми з дисципліни "Товарознавство непродовольчих товарів”, яку складено відповідно до місця та значення дисципліни за структурно-логічною схемою, передбаченою освітньо-професійною програмою молодшого спеціаліста с напряму підготовки 0503 "Торгівля” та відповідно до навчального плану для підготовки молодших спеціалістів зі спеціальності 5.050301 "Товарознавство та комерційна діяльність”, затвердженого Міністерством освіти і науки України. Вона охоплює всі змістовні модулі, визначені анотацією для мінімальної кількості годин, передбачених стандартом.
Тематичний план дисципліни побудовано з розгляду основних класів непродовольчих товарів:
1. Товари господарського призначення:
вироби з пластичних мас, скла, кераміки, металів і сплавів, товари побутової хімії, електропобутові товари, будівельні товари, та меблеві товари.
2. Текстильні товари:
текстильні волокна, пряжі і нитки, неткані матеріали, штучне хутро, килими і килимові виробі, текстильні галантерейні і кручені вироби, трикотажні полотна.
3. Одяг та взуття:
швейні, трикотажні, хутряні вироби, взуття.
4. Товари культурно-побутового призначення:
радіоелектронні товари, годинники, фототовари, транспортні засоби, музичні, спортивні, рибальські, мисливські , шкільно-письмові і канцелярські товари, іграшки.
5. Товари особистого використання:
галантерейні вироби, ювелірні вироби, парфюмерно-косметичні товари.
Основні форми роботи студентів при вивченні дисципліни:
1. конспектування
2. самостійна робота
3. практичні заняття
4. семінарське заняття
5. домашнє завдання
6. індивідуальні завдання
7. участь у позанавчальних заходах (конференції, конкурси тощо)
8. контрольна робота
9. курсова робота
10. екзамен
3.1. Складання конспекту
Дана форма роботи студентів при вивченні дисципліни "Товарознавство непродовольчих товарів” призначена для засвоєння теоретичного матеріалу та передбачає оформлення опорного конспекту лекцій студентом в окремому зошиті в клітинку, загальним об’ємом 48-60 аркушів.
При оформленні матеріалу кожного заняття необхідно:
- вказати дату проведення заняття;
- вказати номер та назву розділу, номер теми та її назву;
- визначити проблемні питання, які будуть розкрито на занятті;
- записувати матеріал конспективно, скорочено, акуратно;
- наводити основні терміни та поняття у повному їх визначенні;
- зробити висновки та підвести підсумок отриманих знань;
- записати домашнє завдання;
- визначитися у необхідності виконання індивідуального завдання;
- записати примітки викладача про виконання самостійної роботи;
- записати перелік рекомендованої літератури.
3.2. Виконання самостійної роботи
Вивчення окремої
частини матеріалу з дисципліни
"Товарознавство непродовольчих товарів” за навчальним планом спеціальності
"Товарознавство та комерційна діяльність” перенесено на самостійне
опрацювання навчальних посібників та інших джерел інформації
Для виконання самостійної роботи необхідно:
- ознайомитися з методичними рекомендаціями з даного виду роботи;
- оформити зошит з самостійної роботи;
- послідовно виконувати завдання, згідно графіку вивчення тем;
- вказувати номери і назви розділів і тем по яким виконується робота;
- відповіді записувати коротко, з визначенням головних положень;
- обов’язково відповісти (усно або письмово) на питання самоперевірки;
- надавати виконані завдання на перевірку викладачеві.
Студент вважається допущеним до екзамену, якщо відпрацював всі завдання та питання самостійного вивчання.
3.3. Семінарське заняття
Навчальною програмою дисципліни "Товарознавство непродовольчих товарів” передбачено проведення семінарського заняття у розділі "Вироби особистого використання” по темі "Ювелірні товари”.
Студену необхідно заздалегідь ознайомитися з темою і метою семінарського заняття, отримати перелік питань, що виносяться на семінарське заняття.
При підготовці відповідей на питання семінарського заняття студент повинен сформувати свою думку встановлену проблему, зробити висновок . Додатково підготовлену інформацію з певного проблемного питання рекомендується оформити у вигляді реферату.
На семінарському занятті з дисципліни "Товарознавство непродовольчих товарів” рекомендовано застосовувати дискусійний характер визначення проблемних питань, внаслідок чого, студенти матимуть змогу формувати систему поглядів на те чи інше явище.
Головна мета семінарського заняття з дисципліни "Товарознавство непродовольчих товарів” полягає не в механічному повторенні теоретичного курсу (змісту лекцій), а в напруженій роботі думки, високій пізнавальній активності, виробленні практичних навичок застосування матеріалу.
3.4. Виконання практичних робіт
Практичне заняття - форма навчального процесу на якому організовується детальний розгляд студентами окремих теоретичних положень навчальної дисципліни та формуються вміння і навички їх практичного застосування шляхом індивідуального виконання відповідно до сформованих завдань.
Кількість практичних робіт встановлено згідно тематичного плану з дисципліни "Товарознавство непродовольчих товарів” спеціальності "Товарознавство та комерційна діяльність” всі практичні роботи повинні обов’язково бути виконані студентом.
Виконання практичних робіт з дисципліни "Товарознавство непродовольчих товарів” необхідно оформлювати у навчальному зошиті з практичних робіт, об’ємом 48 сторінок.
При виконанні практичної роботи необхідно використовувати інструкційну карту та додаткові матеріали, згідно визначеного у карті, забезпечення практичної роботи (зразки, колекції, опорні схеми та лекції, стандарти тощо).
Оформлення практичної роботи у зошиті включає обов’язкове наведення:
- дати виконання, номеру практичної роботи, теми і мети;
- назву завдання;
- короткий запис виконання завдань;
- креслення таблиці (при необхідності);
- письмову відповідь на останнє питання у кожному завданні;
- короткий та лаконічний запис рішення практичних ситуацій згідно вимог нормативно-технічних документів;
- наведення висновків по практичним ситуаціям та загального висновку по практичній роботі.
Студент може бути допущеним до екзамену тільки після виконання всіх практичних робіт.
3.5. Виконання домашніх завдань
При вивчанні дисципліни "Товарознавство непродовольчих товарів” домашнім завданням є
- підготовка до послідуючого аудиторного заняття, наприклад повторення окремих тем дисципліни "Теоретичні основи товарознавства”, закріплення матеріалу останньої теми лекції;
- підготовка додаткової інформації про стан сучасного ринку певних товарів, про новітні технології виробництва, про товари-новинки, про підприємства-виробники товарів народного споживання та інш.
3.6. Виконання індивідуальних робіт
Виконання індивідуальних робіт з дисципліни "Товарознавство непродовольчих товарів” є додатковим видом роботи студентів, зайнятих самовдосконаленням з фахового розвитку, а також надає можливість студентам покращити загальний рівень знань з дисципліни.
У процесі індивідуальної роботи студенти:
- вдосконалюють окремі навички, з якими вони ознайомилися на аудиторних заняттях, шляхом відпрацювання їх у позакласні години;
- готують тези для виступів по певній дослідженій проблемі;
- готують інформаційні матеріали для оформлення товарознавчого бюлетеню у професійному кабінеті №45;
- приймають участь у підготовці наочних посібників до аудиторних занять;
- оформлюють наочні посібники – колекції зразків, плакати, схеми, таблиці;
3.7. Участь у позанавчальних заходах
Студенти повинні приймати активну участь у позанавчальних заходах з дисципліни "Товарознавство непродовольчих товарів”: готувати виступи на конференції, круглі столи, інтелектуальні ігри та конкурси
Курсова робота є однією із форма індивідуальної роботи студентів та яка свідчить про ступінь засвоєння знань з дисципліни "Товарознавство непродовольчих товарів”.
Перед початком виконання курсової роботи студент повинен ознайомитися з Тематикою курсових робіт і Методичними рекомендаціями щодо виконання курсової роботи з дисципліни "Товарознавство непродовольчих товарів”.
Підготовка курсової роботи охоплює кілька етапів:
1. Вибір теми, об’єкту дослідження курсової роботи.
2. Формулювання мети та основних завдань курсової роботи.
3. Складання змісту курсової роботи.
4. Виклад матеріалу та обґрунтування висновків курсової роботи.
5. Подання курсової роботи викладачу на рецензування.
6. Захист курсової роботи.
Для початку виконання роботи студенту необхідно обов’язково взяти Завдання даної курсової роботи у викладача та сторінку для Рецензії на курсову роботу.
Протягом всього терміну виконання курсової роботи викладач проводе індивідуальні консультації по основним розділам роботи, згідно графіку, який наведено у завданні.
3.9. Підготовка до екзамену
Підсумком вивчення дисципліни "Товарознавство непродовольчих товарів” є екзамен, який відбувається в певний час з участю асистенту.
На екзамен студент повинен підготувати:
- оформлений конспект з дисципліни,
- виконані завдання самостійної роботи та перелік індивідуальних, додаткових робіт з дисципліни (при наявності),
- виконані практичні роботи;
- виконану контрольну роботу (або